Najlepsze automatazje telemarketingu – jak zwiększyć efektywność?

Automatyzacja telemarketingu – jak AI może zwiększyć skuteczność sprzedaży?
Choć lata mijają, to jednak telemarketing wciąż wybierany jest jako jedno z podstawowych działań sprzedaży w modelu zdalnym. Dzięki niemu można szybko dotrzeć do klientów bez ponoszenia dużych kosztów. Odpowiednio prowadzony zapewnia też wysoką skuteczność. W tym artykule pod lupę weźmiemy to, jak zastosowanie sztucznej inteligencji w automatyzacji procesów wpływa na poprawę efektywności telemarketingu. Zapraszamy do lektury.
Automatyzacja telemarketingu – dlaczego warto?
Od lat przedsiębiorcy z różnych sektorów szukają sposobów na automatyzację wybranych procesów. To klucz do tego, aby z jednej strony zwiększyć ich wydajność, a z drugiej ograniczyć związane z nimi koszty. To samo dzieje się w telemarketingu, gdzie wykorzystywane są zaawansowane narzędzia analityczne i rozwiązania z obszaru AI. Standardowe i tradycyjne działanie jest już niewystarczające oraz generuje wysokie koszty. Warto ich unikać, jednocześnie stawiając na poprawę efektywności telefonicznej obsługi klienta oraz telefonicznej sprzedaży. Dzięki temu zwiększa się dochodowość biznesu oraz łatwiej o wejście z nim na jeszcze wyższy poziom. To jeden z kluczowych powodów, dla których warto stawiać na automatyzację telemarketingu, próbując zyskać cenną przewagę konkurencyjną.
Zastosowanie AI w automatyzacji procesów obsługi klienta i telemarketingu
Specjalnie dla Ciebie wybraliśmy kilka podstawowych zastosowań sztucznej inteligencji w automatyzacji działań telemarketingowych. Opisaliśmy je w kilku zdaniach oraz wskazaliśmy na to, jakie realne korzyści mogą przynieść Twojemu przedsiębiorstwu. Oczywiście bardzo ważne jest to, aby narzędzia AI były wdrażane rozsądnie oraz z zachowaniem najwyższych standardów rynkowych. Jak pomagają one w zwiększeniu skuteczności telemarketingu?
Automatyzacja obsługi klienta przy podstawowych zapytaniach
Nowoczesne rozwiązania technologiczne z obszaru AI korzystnie wpływają na odciążenie konsultantów i sprzedawców w ich codziennej pracy. Jest to związane z tym, że takie narzędzia jak voiceboty i chatboty są w stanie przejąć znaczną część komunikacji, odpowiadając na najczęściej zadawane pytania, przyjmując zgłoszenia reklamacyjne czy też informując o statusie złożonego zamówienia. W praktyce oznacza to, że komunikacja w tym obszarze w stu procentach prowadzona jest przez sztuczną inteligencję. Poprawia to jakość obsługi klienta oraz znacznie skraca czas oczekiwania na odpowiedź ze strony przedsiębiorstwa. Wpływa to zwiększenie zadowolenia klientów oraz ułatwia budowanie pozytywnego wizerunku marki.
Personalizacja komunikacji w czasie rzeczywistym
Narzędzia AI są w stanie analizować ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym. Pomaga to specjaliście ds. sprzedaży telefonicznej. W trakcie rozmowy konsultant otrzymuje informacje na temat dotychczasowych kontaktów klienta z marką, posiadanych przez niego produktów czy też upodobań. Dzięki temu łatwiej poprowadzić rozmowę sprzedażową. Obecnie niezwykle ważna jest personalizacja komunikacji w sprzedaży i marketingu. Klienci czują się wówczas lepiej zaopiekowani i zwiększają zaufanie wobec marki. Poprawia to konwersję i wyniki sprzedażowe, a handlowiec jest w stanie jeszcze lepiej odpowiadać na indywidualne potrzeby klientów.
Prekwalifikacja leadów i przekierowanie klienta do właściwego specjalisty
Narzędzia takie jak voiceboty i chatboty pomagają w procesie prekwalifikacji leadów. W praktyce oznacza to, że zbierają podstawowe dane na temat klienta (np. temat kontaktu, zainteresowania, posiadany produkt, miejsce w lejku sprzedażowym). Następnie kierują zgłoszenie do właściwego specjalisty ds. telemarketingu, co ułatwia przeprowadzenie rozmowy i wyraźnie skraca czas niezbędny do obsłużenia klienta. Dotyczy to również kierowania połączeń do handlowców, którzy są już w obsłudze danego klienta. Przekłada się to na zwiększenie wydajności pracy konsultantów oraz poprawia zadowolenie klientów ze świadczonej obsługi.
Priorytetyzacja działań telemarketerów
W kontekście automatyzacji telemarketingu istotną funkcję pełni tzw. priorytetyzacja działań. Nowoczesne narzędzia w sposób automatyczny oceniają pilność kontaktu z danym klientem, czy też ustawiają kolejkę połączeń w zależności od tego, jaki status posiada dany konsument (np. klienci premium obsługiwani są w pierwszej kolejności). Jednocześnie generuje to realną oszczędność czasu, ponieważ telemarketer nie musi dokonywać analizy we własnym zakresie. Za to odpowiada narzędzie AI, a sprzedawca skupia się na swojej głównej pracy, czyli pozyskiwaniu klientów i ich obsłudze.
Kontrola nad kalendarzem rozmów telefonicznych i spotkań online
Gdzie jeszcze przydaje się AI w kontekście automatyzacji telemarketingu? Na pewno przy zarządzaniu kalendarzem spotkań. Dzięki temu żadna rozmowa nie umknie specjaliście, a przecież brak kontaktu z klientem w umówionym terminie negatywnie wpływa na wizerunek marki. Na rynku dostępne są narzędzia AI, które posiadają funkcję planowania rozmów oraz funkcję przypominania o terminie rozmowy z ustalonym wcześniej wyprzedzeniem. Wybrane z nich dostępne są jednocześnie dla telemarketera i klienta, który może zaproponować zmianę terminu rozmowy lub ją odwołać i uwolnić dany slot w kalendarzu specjalisty.
Automatyczne podsumowania rozmowy telefonicznej
Ciekawym rozwiązaniem są narzędzia służące do automatycznego generowania podsumowań odbytej rozmowy telefonicznej. Działa to na podstawie bieżącej transkrypcji rozmowy. To znaczna oszczędność czasu. Narzędzie może być dodatkowo zintegrowane z systemem CRM. Dzięki temu podsumowanie wysyłane jest zarówno do klienta, jak i wgrywane do historii kontaktów z klientem w narzędziu CRM, co ułatwia budowanie relacji w dłuższej perspektywie oraz daje realną oszczędność czasu. Wszystko dlatego, że telemarketer nie musi uzupełniać tych danych ręcznie. Przykłady tego typu narzędzi to m.in.: Otter.ai czy Fireflies.ai.
Segmentacja klientów
Narzędzia AI umożliwiają jeszcze precyzyjniejszą segmentację klientów i dzielenie ich na grupy pod względem wybranych kryteriów. Ułatwia to projektowanie i wdrażanie strategii marketingowych i sprzedażowych, a także pracę telemarketerów. Jest to związane z tym, że generowane leady są lepszej jakości i przedstawiają większą wartość pod kątem sprzedaży. W praktyce oznacza to, że sprzedawcy odbywają większą ilość konkretnych rozmów i muszą wykonać mniejszą liczbę kontaktów, aby doszło do finalizacji transakcji.
Optymalizacja pracy telemarketerów poprzez automatyczne połączenia
Systemy do działów contact center (takie jak np. nasz Easy CC) to rozwiązania technologiczne automatyzujące wiele procesów w telemarketingu. Pomagają m.in. w redukcji czasu bezczynności telemarketerów. Jest to związane z tym, że system automatycznie łączy specjalistę z klientem, dzięki czemu w trakcie jednego dnia roboczego wykonuje on większą liczbę połączeń, czyli obsługuje więcej zgłoszeń. Poprawia się jego wydajność, co przynosi wymierne korzyści przedsiębiorstwu. To nie tylko lepszy wizerunek firmy, ale też wzrost jej przychodów. Korzystanie z potencjału sztucznej inteligencji w kontekście telemarketingu daje szansę na jeszcze lepsze zarządzanie pracą telemarketerów.
Zmniejszenie ryzyka błędów popełnianych przez sprzedawców
Nie bez znaczenia jest to, że narzędzia AI pomagają w redukcji błędów popełnianych przez sprzedawców. Dzięki analizie danych handlowiec otrzymuje informacje o danej osobie, dlatego nie pomyli jej z nikim innym, co może zdarzać się w przypadku wielu rozmów odbywanych tego samego dnia. Do tego rozbudowane systemu oparte o sztuczną inteligencję posiadają funkcjonalności takie jak: kolejkowanie połączeń, automatyczne przypomnienia itd. Dzięki temu żaden kontakt ze strony klienta nie umknie sprzedawcy. Brak odpowiedzi na zgłoszenie to zjawisko, które negatywnie wpływa na zadowolenie klienta i utrudnia doprowadzenie do finalizacji transakcji. Warto tego unikać. Im mniej błędów, tym łatwiejsze jest budowanie długotrwałych relacji, a nie od dziś wiadomo, że utrzymanie klienta jest zdecydowanie tańsze od pozyskania nowego.
AI w budowaniu zaangażowaniu klienta
Rozwiązania AI z powodzeniem wykorzystywane są również w budowaniu zaangażowania klientów, co pomaga w pracy handlowców. Przykładem tego są chatboty z elementami grywalizacji, które zachęcają konsumentów do pozostawania w kontakcie z marką. Tego typu narzędzia można wdrażać m.in. w mediach społecznościowych lub na stronie internetowej. W ten sposób zbiera się kolejne dane o klientach, zwiększając ich lojalność wobec marki i ich zaangażowanie. Dzięki temu handlowiec ma ułatwione zadanie w kontekście sprzedaży.
Pogłębiona analityka i raportowanie – punkt wyjścia do poprawy wyników sprzedażowych
W kontekście optymalizacji i automatyzacji pracy telemarketera bardzo ważny jest dostęp do danych. Ich ręczne gromadzenie, a następnie analizowanie jest trudne i czasochłonne. Tu z pomocą również przychodzą narzędzia AI, które zapewniają pogłębioną analitykę i generowanie raportów. Dotyczą one m.in. efektywności pracy sprzedawców, w tym: liczby obsłużonych zapytań, liczby wykonanych połączeń w trakcie dnia roboczego, długości trwania pojedynczego połączenie, konwersji sprzedażowej czy też liczby kontaktów niezbędnych do finalizacji transakcji. Stanowią one podstawę do dokonywania korekt w codziennej pracy oraz układania zoptymalizowanych strategii postępowania telemarketerów. Umożliwia to ciągłe doskonalenie procesów i zwiększania ich efektywności sprzedażowej. To przecież kluczowe w kontekście automatyzacji.
Automatyzuj telemarketing z głową
Planujesz automatyzację telemarketingu w swojej firmie? Zawsze rób to z głową. Każde wdrożenie technologiczne powinno być poprzedzone dokładną analizą potrzeb firmy oraz specyfiki obsługi klienta. Narzędzia dobiera się m.in. do wielkości przedsiębiorstwa, liczby obsługiwanych zapytań, wielkości działu call center i telemarketingu, a także planów rozwojowych. W ocenie potencjału tego typu wdrożenia pomogą Ci nasi eksperci. Zależy nam na tym, aby tworzyć rozwiązania szyte na miarę. Z jednej strony mają poprawić działanie Twojego przedsiębiorstwa, a z drugiej pozwolić Ci na osiągnięcie realnych oszczędności czasu i pieniędzy.
Wśród proponowanych przez nas rozwiązań znajdują się m.in.:
- voiceboty;
- chatboty;
- wirtualne centrale telefoniczne;
- system Easy CC;
- i wiele więcej.
Do każdej realizacji podchodzimy odpowiedzialnie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że transformacja cyfrowa powinna przebiegać stopniowo i nie każde narzędzie jest na tyle funkcjonalne, by sprawdziło się w każdym biznesie. Właśnie dlatego zawsze stawiamy na indywidualne podejście. Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z naszym ekspertem, który pozna specyfikę Twojej firmy i Twoje potrzeby, a następnie przygotuje dla Ciebie propozycję i poprowadzi Cię przez cały proces.