Automatyzacja procesów medycznych – co może zrobić AI, by odciążyć lekarzy?

Automatyzacja procesów medycznych – co może zrobić AI, by odciążyć lekarzy?

Sektor medyczny w Polsce ewoluuje z roku na rok. O ile w państwowych placówkach jest jeszcze wiele do zrobienia, to w prywatnych gabinetach wygląda to zdecydowanie lepiej. Standardem staje się wykorzystywanie AI w obszarze obsługi pacjenta. Świetnym tego przykładem jest voicebot, który pomaga w automatyzacji procesów medycznych, w tym wystawianiu recept. Jak to możliwe? Jak AI odciąża lekarzy w ich codziennej pracy?

AI coraz śmielej wkracza do sektora medycyny w Polsce

Od kilku lat rozwiązania AI coraz chętniej wykorzystywane są w obszarze ochrony zdrowia w Polsce. Potwierdza to raport „Sztuczna inteligencja w zdrowiu. Bezpieczeństwo prawne i wykorzystanie w Polsce” opublikowany w lipcu 2024 roku przez Think Tank SGH. Wskazuje on na to, jak wiele korzyści może dać skorzystanie z potencjału sztucznej inteligencji w kontekście obsługi pacjentów, automatyzacji wybranych procesów oraz upraszczania procedur, w tym m.in. wystawiania recept. Oczywiście systemy te muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami. W ostatnich latach Ministerstwo Zdrowia pracuje nad ustandaryzowaniem narzędzi AI przeznaczony do wykorzystywania w placówkach medycznych i indywidualnych gabinetach lekarskich.

Automatyzacja komunikacji z pacjentem i obsługa rejestracji

Podstawowym narzędziem AI w placówkach medycznych jest program do rejestracji pacjentów. To dedykowany voicebot medyczny, który przygotowany jest doprowadzenia rozmowy w czasie rzeczywistym oraz do zapisywania pacjentów na wizytę u lekarza. Narzędzie jest połączone z kalendarzem specjalistów, co usprawnia cały proces i redukuje w nim zaangażowanie pracownika recepcji czy też pielęgniarki. Wystarczy przygotować scenariusz rozmowy. Tego typu rozwiązanie z powodzeniem stosowane jest zarówno przez placówki prywatne, jak i przychodnie NFZ. Potencjał AI jest jednak znacznie większy. W dalszej części artykułu zwrócimy uwagę na to, w jaki sposób sztuczna inteligencja może wspierać proces wystawiania recept lekarskich (e-recept).

Automatyczny system do wystawiania recept dla pacjentów

Odpowiednio przygotowany bot AI jest w stanie wystawiać recepty i wysyłać je do pacjentów. W ten sposób odciąża lekarza w jego pracy. Specjalista może skupić się na leczeniu pacjentów, co jest najważniejsze. Wdrożenie automatyzacji w tym obszarze pozwala na zaoszczędzenie czasu. Nawet jeżeli dzięki temu uda się obsłużyć tylko 1-2 pacjentów więcej w trakcie dnia, to jest to właściwy kierunek. Oczywiście narzędzia te mogą być wykorzystywane tylko przez osoby uprawnione do wystawiania recept zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Za zbieranie zamówień na recepty odpowiada voicebot AI. Pacjent łączy się z nim i opisuje swoje potrzeby. W czasie rzeczywistym narzędzie weryfikuje zasadność wystawienia recepty oraz przygotowuje informacje dla pracownika rejestracji lub lekarza. Ten następnie zatwierdza receptę i ta przesyłana jest do pacjenta. To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu pacjenci są jeszcze lepiej obsłużeni. Nie muszą czekać godzinami na infolinii lub udawać się osobiście do przychodni. Czas oszczędzają również lekarze lub pracownicy rejestracji odpowiedzialni za ten zakres w przychodni.

Poza voicebotami zastosowanie mogą mieć tu również chatboty. W ich ramach sztuczna inteligencja prowadzi konwersację pisaną z pacjentem. To wybór dla osób, które nie lubią kontaktu telefonicznego lub w danej sytuacji jest on utrudniony. Zazwyczaj chatbot do zamawiania recept ma postać graficznego interfejsu, który jest intuicyjny w obsłudze i prowadzi pacjenta przez cały proces. To wygodne i bezpieczne rozwiązanie.

Kiedy tego typu automatyzacja ma rację bytu?

Tak naprawdę tego typu automatyzacja doskonale sprawdzi się w wielu placówkach medycznych, w tym prowadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Jest to związane z tym, że jednym z zadań każdej przychodni jest przepisywanie leków pacjentom i wystawianie recept. Automatyczne zamawianie recept ma swoje uzasadnienie zwłaszcza u pacjentów z chorobami przewlekłymi, którzy długotrwale przyjmują te same leki i nie wymaga to znacznej ingerencji lekarza. Korzystają z tego m.in. kobiety kontynuujące stosowanie antykoncepcji hormonalnej. Wystarczy zamówić receptę za pomocą narzędzia AI i poczekać na jej przesłanie. Standardowo jest to krótkotrwały proces. Następnie otrzymaną receptę wystarczy pokazać farmaceucie w aptece i na jej podstawie nabyć leki lub otrzymać je bezpłatnie, jeżeli obejmuje je najwyższy poziom refundacji.

Dobrze wdrożone narzędzia AI ułatwiają lekarzom pracę

Jedno jest pewne. Odpowiednio dobrane, zaprojektowane i wdrożone narzędzia AI dają wiele korzyści w placówkach medycznych. Ułatwiają codzienną pracę i pozwalają na poprawę jakości świadczonych usług. Ma to bardzo duże znaczenie zwłaszcza w przypadku prywatnych gabinetów, które muszą rywalizować o pozyskanie pacjenta. Warto poszukać przewag konkurencyjnych, a jedną z nich będzie automatyczny system zamawiania recept oparty na AI.

Postaw na współpracę z profesjonalistami

Jako EasyCall od lat wspieramy sektor medyczny w procesie transformacji technologicznej. Oferujemy wysokiej jakości narzędzia AI, które zawsze dostosowujemy do danego przypadku. Wśród naszych klientów są m.in. Centrum Medyczne Gizińscy w Bydgoszczy oraz Omega Medical Clinics. Ty również możesz do nich dołączyć. Zachęcamy do kontaktu z naszym ekspertem, który dokładnie zapozna się z Twoimi potrzebami i na tej podstawie przygotuje dla Ciebie dedykowaną ofertę. Zawsze działamy w zgodzie z obowiązującym prawem, dbając o bezpieczeństwo Twojej placówki oraz pacjentów. Zapraszamy do kontaktu. Razem z nami umiejętnie wdrożysz AI w sektorze medycznym.