Jak przygotować zespół na współpracę z AI?

Jak przygotować zespół na współpracę z AI?

Przygotowanie zespołu na współpracę z AI jest kluczowe, aby zmniejszyć ryzyko niepotrzebnego oporu czy też niechęci do narzędzi. Wymaga to odpowiedniej strategii edukacyjnej, która ukierunkowana będzie na lepsze zrozumienie potencjału sztucznej inteligencji oraz pokazanie korzyści związanych z jej stosowaniem. Poznaj garść praktycznych porad, jak przygotować zespół w firmie na współpracę z AI.

Podstawą jest staranne zaplanowanie procesu wdrożeniowego

Wdrożenie AI w firmie to złożony proces, który powinien być wcześniej zaplanowany. Niewskazany jest pośpiech, który może powodować złe decyzje biznesowe oraz niedokładność przy doborze narzędzi, a następnie ich implementacji. Same zmiany technologiczne warto poprzedzić kampanią informacyjną i szeregiem szkoleń dla pracowników, dzięki czemu zespół jeszcze lepiej przygotuje się na nowe. Ułatwi to samo wdrożenie oraz zwiększy zaangażowanie pracowników w proces przy jednoczesnym utrzymaniu ich wysokiej motywacji.

Edukacja jako fundament przygotowania zespołu na współpracę z AI

Fundamentem przygotowania zespołu na współpracę z AI jest edukacja. Pierwszym etapem jest ogólne informowanie pracowników o zamiarze wdrożenia narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w celu automatyzacji codziennej pracy oraz zwiększenia jej efektywności. Szczególną uwagę warto zwrócić osoby bezpośrednio zaangażowane w obsługę systemów AI. Należy przedstawić im specyfikę tych narzędzi, a także korzyści związane z ich wdrożeniem. Sama edukacja powinna skupiać się na takich obszarach jak:

  • podstawy działania sztucznej inteligencji;
  • dobre praktyki współpracy człowiek-AI wraz z przykładami,
  • spotkania warsztatowe z cyklu „jak pracować z voicebotem i innymi narzędziami AI”;
  • możliwości, ograniczenia i wpływ AI na wybrane procesy biznesowe.

 

W kontekście usług medycznych edukacja ma kluczowe znaczenie dla tego, czy rejestracja lubi pracować z voicebotem, czy jednak robi to niechętnie. Podobnie działa to w każdej innej branży, gdzie istnieje możliwość zastosowania sztucznej inteligencji w automatyzacji codziennej pracy.


Porozmawiaj z naszym specjalistą



AI jako partner a nie zagrożenie

Zespół musi zmienić nastawienie i traktować AI jako wsparcie i partnera w codziennej pracy, a nie zagrożenie dla ich stanowisk. Niestety pracownicy często obawiają się utraty pracy lub zmniejszenia swojej roli w procesach biznesowych, ponieważ te ma przejąć sztuczna inteligencja. W efekcie spotyka się opór przed jej wdrożeniem, a następnie efektywnym wykorzystywaniem. Zespół powinien zrozumieć, że AI ma odciążyć go w codziennej pracy i sprawić, że wiele rutynowych zadań przejmie technologia. W tym samym czasie pracownicy mogą skupić się na najważniejszych kwestiach i bardziej złożonych zagadnieniach. Jako przedsiębiorca zaplanuj strategię informacyjną, która będzie ukierunkowana na zmianę nastawienia pracowników do sztucznej inteligencji i pozycjonowanie jej jako partnera, a nie zagrożenia. Jeżeli prowadzisz placówkę medyczną, to sprawdź, jak przygotować zespół rejestracji na współpracę z voicebotem w klinice

Precyzyjne określenie ról i odpowiedzialności członków zespołu

Zadaniem menedżera jest jasne określenie ról i odpowiedzialności poszczególnych członków zespołów zaangażowanych w proces wdrożenia i obsługi narzędzi AI, w tym m.in. voicebotów, chatbotów itd. W praktyce oznacza to, że należy:

  • wskazać pracowników czy stanowiska, które będą nadzorować narzędzia AI w firmie,
  • określić obszary, które przejmie sztuczna inteligencja, a które zostaną w obsłudze konsultantów,
  • zdefiniować rolę AI jako jednego z członków zespołu i wskazanie jego funkcji.

Zapewnienie niezbędnej infrastruktury

Nawet najbardziej zaangażowany zespół nie będzie realizował swoich zadań, jeżeli nie otrzyma odpowiedniej infrastruktury. Właśnie dlatego obowiązkiem przedsiębiorcy jest zapewnienie narzędzi w postaci sprzętu elektronicznej oraz systemów z czytelnym i prostym w obsłudze interfejsem. Do tego wymagane jest przygotowanie procedur związanych z organizacją pracy oraz optymalizacji procesów. Poza samym wdrożeniem zwróć uwagę także na moment zbierania feedbacku. Członkowie zespołu powinni być zaangażowaniu w ocenę narzędzia, dzięki czemu wyłapiesz jego korzyści oraz obszary wymagające poprawy. Wszystko po to, aby zachować wysoką efektywność w modelu pracy człowiek + AI oraz odpowiednią motywację zespołu do działania.

Pozwolenie na elementy swobody

Sztuczna inteligencja pozostawia wiele obszarów do eksperymentowania i udoskonalania. W związku z tym warto wspierać kulturę eksperymentowania w firmie. Zapewnij pracownikom niezbędne wsparcie oraz zachęcaj ich do testowania nowych możliwości i odkrywania potencjału AI. W ten sposób przyspieszysz naukę obsługi narzędzi, a także stworzysz sobie szansę na poprawę efektywności automatyzacji czy też odkrycie nowych obszarów zastosowania sztucznej inteligencji w kontekście swojego przedsiębiorstwa. Oczywiście nie wolno osiadać na laurach. W związku z tym po wdrożeniu należy pracować nad udoskonalaniem zastosowania AI w firmie i aktywnie angażować w to zespół. Dzięki temu jeszcze chętniej będzie korzystał z udostępnionych mu narzędzi.

Pomożemy Ci we wdrożeniu – skontaktuj się z nami

Jako EasyCall od lat specjalizujemy się we wdrażaniu sztucznej inteligencji w firmach z różnych sektorów. Pomagamy zarówno w kwestiach technicznych, jak i w obszarze przygotowania zespołu na zmiany, a także do efektywnego wykorzystywania AI w praktyce. Poznaj historie naszych klientów oraz poszukaj inspiracji. Wśród nich znajdziesz podmioty podobne do Twojego przedsiębiorstwa. Zastanawiasz się, jak skorzystać z AI w swojej firmie i jakie obszary można zautomatyzować? Skontaktuj się z naszym ekspertem, a ten przedstawi Ci różne możliwości, a także poprowadzi Cię przez cały proces.