Automatyzacja procesów rekrutacyjnych – przyszłość HR w Twojej firmie

Automatyzacja procesów rekrutacyjnych – nowoczesne HR i AI

Na przestrzeni ostatnich lat procesy rekrutacyjne ewoluowały. Wszystko za sprawą nowoczesnych narzędzi działających w oparciu o sztuczną inteligencję. Z powodzeniem mogą pomagać w skracaniu całego procesu rekrutacji, a także w wyłapywaniu wartościowych kandydatów. Pod tym względem stanowią nieocenione wsparcie dla menedżera HR. Zobacz, w jaki sposób przeprowadzić automatyzację pracy rekruterów.

Potencjał narzędzi AI w automatyzacji rekrutacji i pracy specjalistów ds. HR

Potencjał zastosowania sztucznej inteligencji w obszarach HR już teraz jest ogromny. Z roku na rok jeszcze się zwiększa. Przede wszystkim narzędzia AI są w stanie w czasie rzeczywistym analizować duże paczki danych. Pod tym względem znacznie przewyższają zdolności człowieka. Jest to szczególnie przydatne przy procesach, w których wpływa duża liczba dokumentów. Efektywne zarządzanie ich analizą, a także samą rekrutacją wymaga odpowiedniego podejścia, wiedzy, doświadczenia i czasu. Tu z pomocą przychodzi AI. Sztuczna inteligencja już teraz rewolucjonizuje rynek pracy, a wydaje się, że to dopiero początek. Poniżej w kilku zdaniach opisano, jak AI sprawdza się w wybranych obszarach automatyzacji pracy pracowników działów HR.

Automatyzacja przetwarzania tysięcy CV – oszczędność czasu i nie tylko

W procesie rekrutacyjnym do analizy pozostaje wiele aplikacji. Przejrzenie wszystkich otrzymanych CV wymaga ogromnego zaangażowania posiadanych zasobów ludzkich. Często wręcz niewykonalne jest sprawdzenie wszystkich dokumentów. Całą sytuację utrudnia fakt, że zazwyczaj wiele CV nie spełnia podstawowych kryteriów z ogłoszenia i odrzucane są już na etapie wstępnej selekcji. Zamiast tego można skorzystać z narzędzi AI, które weryfikują zgodność otrzymanych dokumentów z wytycznymi. W czasie ich selekcji odrzuca te, które nie powinny trafić do rekrutera. To znaczna oszczędność czasu i pieniędzy.

Eksperci ds. rekrutacji nie tylko nie muszą wertować stosu dokumentów. Narzędzia AI są w stanie dokładnie je przeanalizować oraz spisać z nich podstawowe informacje dotyczące kandydatów, w tym ich:

  • doświadczenia,
  • umiejętności,
  • posiadanego wykształcenia,
  • danych demograficznych.

Na tej podstawie przygotowuje raport, który jest łatwy do analizy. Zmniejsza to ryzyko nietrafionych rekrutacji i związanych z tym kosztów. Ponadto wybrane rozwiązania technologiczne oparte o sztuczną inteligencję są w stanie dopasowywać kandydatów na podstawie wskazanych słów kluczowych czy danych semantycznych. Tu warto zwrócić uwagę na takie narzędzie jak Applicant Tracking System (ATS). Przeznaczone jest ono do analizowania i porównywania słów kluczowych w CV nadsyłanych przez kandydatów.

Chatboty rekrutacyjne jako asystenci HR

Kolejnym przykładem jest chatbot rekrutacyjny. To narzędzie, które jest w stanie poprowadzić wstępny etap całego procesu w zastępstwie człowieka. Obejmuje to m.in. przeprowadzanie wstępnych rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami, dokonywanie oceny motywacji danego człowieka do podjęcia zatrudnienia oraz udzielanie odpowiedzi na podstawowe pytania. To nie wszystko. Na podstawie zebranych danych ten asystent rekrutacji może dopasowywać kandydatów do danego stanowiska, a następnie porównywać stopień zgodności z innymi osobami. W ten sposób system pomaga w codziennej pracy specjalistę i skraca czas potrzebny do podjęcia decyzji o zatrudnieniu danego kandydata lub wyłączenia go z selekcji.

Co przemawia za wdrożeniem chatbota jako asystenta HR? Przede wszystkim narzędzie to jest w stanie prowadzić wiele procesów rekrutacyjnych w tym samym czasie. Do tego pracuje w modelu 24/7, dzięki czemu w trybie ciągłym może zbierać i oceniać aplikacje, a także prowadzić rozmowy w imieniu rekruterów. Do dyspozycji tych ostatnich jest też szczegółowe raportowanie.

Voiceboty rekrutacyjne

Warto zwrócić uwagę również na voiceboty rekrutacyjne. To bot głosowy, który w czasie rzeczywistym jest w stanie prowadzić rozmowy z wieloma kandydatami. Narzędzie to wykorzystuje się w procesie analizy kwalifikacji kandydata oraz jego dopasowania na wskazane stanowisko pracy. Obecnie wykorzystuje się je w takich obszarach jak m.in.:

  • selekcja aplikacji kandydatów,
  • badanie candidate experience.

Narzędzie swoje działanie opiera na module rozpoznawania mocy oraz języka naturalnego. Nie bez znaczenia jest algorytm uczenia maszynowego, dzięki czemu z każdą kolejną rozmową voicebot wie więcej i jeszcze skuteczniej wpisuje się w cały proces. Przyjmuje się, że wdrożenie tego narzędzia do rekrutacji pozwoli na zaoszczędzenie nawet 80% czasu pracy rekrutera oraz przyspieszyć zatrudnienie odpowiednio dopasowanego kandydata o około 30%. Warto więc wiedzieć, jak umiejętnie wykorzystać voicebota AI w rozmowach rekrutacyjnych.

Platformy do analizy mowy ciała i tonu głosu w trakcie rozmowy wideo

Sztuczna inteligencja przydaje się również w przypadku rozmów wideo. Coraz większą popularność zyskują platformy, które w czasie rzeczywistym analizują takie aspekty kandydata jak:

  • mowa ciała,
  • słowa,
  • ton głosu.

W ten sposób weryfikuje się napięcie w trakcie rozmowy, odporność na stres oraz szczerość intencji kandydata. Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że narzędzia AI nie gwarantują 100% skuteczności i powinny być wykorzystywane jako wsparcie, a nie wyrocznia w procesie rekrutacyjnym. Przykładem platformy z tej kategorii jest m.in.: HireVue.

Narzędzia AI w optymalizacji pracy rekruterów

Z punktu widzenia pracodawcy czy właściciela firmy, narzędzia AI mogą być też wykorzystywane do optymalizacji kosztów związanych z rekrutacją. Są one w stanie zbierać szczegółowe dane, w tym m.in.:

  • koszty pozyskania kandydata,
  • czas zatrudnienia kandydata,
  • skuteczność rekrutacji.

Na tej podstawie obliczane jest KPI dla działów HR. Pozwala to na wyłapanie obszarów, w których najczęściej popełniane są błędy oraz ich wyeliminowanie. Wszystko po to, aby w miarę możliwości zmniejszać koszt pozyskania jednego pracownika. Wpływ na to ma nie tylko trafny wybór na podstawie rekrutacji, ale również to, jak długo dana osoba będzie związana z organizacją. Stopień lojalności można przewidzieć już na wczesnym etapie, w czym również pomagają rozwiązania technologiczne działające w oparciu o sztuczną inteligencję.

Jesteśmy świadkami rewolucji w obszarze HR

W ostatniej dekadzie jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji w obszarze HR. Automatyzacja procesów rekrutacyjnych w oparciu o AI to już standard w większych organizacjach. Coraz chętniej po sztuczną inteligencję sięgają też rekruterzy z mniejszych przedsiębiorstw i organizacji. Kierunek wyznaczyła im m.in. firma L’Oreal, która w 2017 roku wdrożyła pierwszego chatbota rekrutacyjnego. Posiadał on podstawowe funkcjonalności, które skracały cały proces. Od tego czasu wiele się zmieniło. Nie minęła dekada, a AI jest powszechnie stosowane w obszarze HR i chętnie korzystają z tego również agencje zatrudnienia. Wspomniano już o chatbotach, voicebotach czy platformach do oceny mowy ciała, czy tonu głosu kandydata. W kontekście HR warto zwrócić uwagę też na wykorzystanie AI w marketingu rekrutacyjnym, w tym w kreowaniu strategii i kampanii reklamowych. Wydaje się, że potencjał sztucznej inteligencji w rekrutacji nie został jeszcze w pełni odkryty i w najbliższych latach powinniśmy obserwować kolejne nowinki.

W EasyCall oferujemy voiceboty rekrutacyjne dostosowane do potrzeb klienta. Projektowane są pod konkretny proces rekrutacyjny. Nasi eksperci pomogą Ci w ich implementacji, aby przenosiły Ci wymierne efekty. Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy do bezpośredniego kontaktu.