10 sposobów, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym dzięki AI w 2025

10 sposobów, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym dzięki AI w 2025
Świadomi właściciele sklepów internetowych poszukują rozwiązań, dzięki którym mogą zwiększyć sprzedaż i podnieść jakość świadczonych usług. Ciekawe możliwości w tym zakresie daje sztuczna inteligencja (AI). Obecnie wykorzystywana jest m.in. w procesie optymalizacji kontaktu z klientem, a także w celach analitycznych i sprzedażowych. Poznaj 10 sposób na zastosowanie AI w e-commerce, które wpłyną na wzrost sprzedaży.
1. Personalizowana komunikacja i rekomendacje
Właściciele sklepów internetowych szybko dostrzegli potencjał AI w obszarze zaawansowanej personalizacji komunikacji. Ma to duże znaczenie, ponieważ badania dowodzą, że aż do 90% klientów jest w stanie wydać więcej w sklepie, który przygotuje dla nich dedykowaną ofertę oraz zapewni im spersonalizowaną obsługę. Tym samym to prosty sposób nie tylko na zwiększenie konwersji, ale również na wzrost wartości pojedynczego koszyka zakupowego.
Personalizacja możliwa jest dzięki zaawansowanej analityce. AI jest w stanie zbierać w czasie rzeczywistym (rozmowa głosowa, czat pisany) informacje na temat klienta, a także weryfikować dotychczasowe dane zebrane w CRM, w tym historię zakupową. Na tej podstawie sztuczna inteligencja może umiejętnie prowadzić rozmowę, odnosić się do przeszłości czy też przygotowywać spersonalizowane rekomendacje produktowe. Ciekawym wyborem jest tu narzędzie AI Wishlist, które cieszy się dużym powodzeniem zwłaszcza na rynkach anglojęzycznych. W praktyce oznacza to, że klientom wyświetlane są produkty pod ich preferencje zakupowe i oczekiwania (np. na podstawie dotychczasowych wyszukań). Zaawansowane silniki rekomendacji oparte na AI selekcjonują promocje, oferty specjalne i inne bonusy dla danego klienta, zwiększając sprzedaż Twojego sklepu online.
W kontekście personalizacji doskonale sprawdza się Voicebot AI. Narzędzie to jest w stanie prowadzić komunikację w czasie rzeczywistym, przygotowywać oferty okazjonalne, prowadzić cross-selling i up-selling czy też odpowiadać na inne potrzeby klienta e-commerce. Warto dowiedzieć się, jak voicebot AI może poprawić sprzedaż w e-commerce.
2. Zadowolenie klienta i jego wpływ na poprawę sprzedaży w sklepie online
Obsługa klienta ma bardzo duże znaczenie dla sukcesu biznesowego sklepu online. W tym obszarze już teraz mocno widoczne jest AI. Potwierdza to raport przygotowany przez McKinsey Global Institute. Wskazuje on na to, że to właśnie obsługa klienta najbardziej zmienia się w oparciu AI w sektorze e-commerce. Jest to związane z tym, że odpowiednio dobrane i zastosowane narzędzia pozwalają na optymalizacje kosztów obsługi klienta oraz poprawę jej jakości. Dzięki temu każdy użytkownik jest jeszcze lepiej zaopiekowany i chętniej finalizuje transakcję.
Klienci oczekują tego, że ich zgłoszenia będą rozpatrywane szybciej. Pod tym względem doskonale sprawdzają się narzędzia AI przeznaczone do komunikacji. To przede wszystkim voicebot i chatbot. Są one w stanie prowadzić wiele rozmów w tym samym czasie i prowadzić klienta według wcześniej przygotowanej ścieżki komunikacji. Tam, gdzie AI jest na ten moment mniej skuteczne, to rozmowa przekazywana jest do konsultanta i to on odpowiada na potrzeby klienta. Dzięki temu utrzymuje się wysoki standard świadczonych usług. Automatyzacja obsługi bezpośrednio wpływa na poziom zadowolenia konsumentów, a obecnie można wprowadzić ją relatywnie niedużym kosztem. Wystarczy wykorzystać szereg narzędzi opartych na AI. Chcesz podnieść poziom sprzedaży w sklepie online? Sprawdź potencjał wdrożenia platform AI w swoim biznesie.
3. Lepsze targetowanie płatnych reklam
Marketing to jeden z filarów biznesu. Współczesne realia sprawiają, że zmienia się on bardzo dynamicznie. Nieocenionym wsparciem jest tu sztuczna inteligencja. Wykorzystywana jest w procesach analitycznych. Zaawansowane algorytmu są w stanie jeszcze lepiej selekcjonować grupę docelową pod dany tym komunikacji i specyfikę biznesu online. Pod uwagę brane są m.in.:
- potrzeby klienta;
- preferencje klienta;
- zachowania klienta;
- dane demograficzne;
- historia zakupowa;
- inne informacje.
Na tej podstawie powstają określone wzorce i trendy. Łatwiej targetować reklamy pod konkretną grupę docelową. To klucz do optymalizacji kosztów związanych z kampaniami Google Ads czy też Facebook Ads. Analiza danych z wykorzystaniem AI umożliwia wybranie najskuteczniejszych i najbardziej rentownych kanałów marketingowych oraz optymalizację kosztów prowadzonych działań. Możliwości jest wiele. Umiejętne skorzystanie z nich daje cenną przewagę konkurencyjną. Nic dziwnego, że AI coraz śmielej wykorzystywane jest przy tworzeniu kampanii reklamowych obejmujących zarówno budowanie wizerunku, utrzymanie klienta, jak i pozyskanie nowych klientów.
4. Optymalizacja treści SEO i generowanie ruchu organicznego z AI
Oczywiście w sklepach online ruch generowany jest nie tylko za pomocą płatnych kampanii, ale również poprzez pozycjonowanie i działania SEO. Polegają one m.in. na tworzeniu treści blogowych, poradnikowych oraz odpowiednich opisów produktów i usług. To długotrwały proces, jednak odpowiednio prowadzony, pozwala przyciągnąć uwagę klientów i zachęca ich do skorzystania z usług danego podmiotu. Celem jest tu poprawienie pozycji swojego sklepu online w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. W tworzeniu szytych na miarę treści z dobrym score pomagają narzędzia AI do edycji. Do popularnych w Polsce należą m.in.: Contadu, SurferSEO czy też ContentWriter.
Pod kątem tworzenia treści na stronę www, social media czy do newslettera w ostatnich miesiącach rosnącą popularnością cieszy się narzędzie Chat GPT. Pozwala ono na niemal bezkosztowe tworzenie treści dostosowanych do algorytmów Google, co przekłada się na lepsze pozycjonowanie. Oczywiście jest tu jeszcze spora droga do wykonania i choć na ten moment sztuczna inteligencja nie jest w stanie w stu procentach wyeliminować treści pisanych przez człowieka, to jednak może to być melodia najbliższych lat. Już teraz można generować treści, a następnie poddawać je korekcie merytorycznej i stylistycznej. W wielu branżach się to sprawdza. Jeżeli za dobrym pozycjonowaniem idzie jakość sprzedawanych produktów lub oferowanych usług, to wpływa to korzystnie na sprzedaż w Twoim sklepie internetowym.
W tym obszarze warto też zwrócić uwagę na narzędzia AI wykorzystywane do kreacji grafik, materiałów wideo i graficznych komunikatów reklamowych. Należą do nich m.in. Synthesia, Midjourney czy Jasper.
5. Synergia omnichannel w sklepie internetowym
Współczesne biznesy e-commerce stawiają na różne kanały dotarcia do klienta. W ten sposób wykorzystują zjawisko synergii i wzmacniają swój przekaz. Oczywiście wszystko powinno być robione z głową. Dotyczy to m.in. doboru kanałów marketingowych oraz powiązania ich w ramach strategii. W tym obszarze również wykorzystywane jet AI. Dzięki sztucznej inteligencji łatwiej o kreowanie i dostarczanie ukierunkowanych komunikatów reklamowych i marketingowych, które są spersonalizowane pod klienta. Wpływa to bezpośrednio na wzrost retencji. Potwierdzają to badania personalizacji omnichannel McKinsey. Zgodnie z ich wynikami osiąga się nawet 10-15% wzrost przychodów i retencji, dzięki odpowiednio wykorzystanym strategiom personalizacji w omnichannel. Odpowiednio wykorzystana sztuczna inteligencja ułatwia osiągnięcie tego celu biznesowego.
6. Integracja narzędzi wykorzystywanych w ramach sklepu online
W sklepie online korzysta się z wielu narzędzi, które wzajemnie się uzupełniają. To m.in. system CRM do zarządzania klientami, platforma sprzedażowa, systemy do automatyzacji, systemy obsługi klienta (np. EasyCall CC), systemy obsługi reklam itd. Użytkowanie ich każdego z osobna mogłoby być kłopotliwe. To realna strata czasu. Tu z pomocą przychodzą inteligentne rozwiązania AI, które pozwalają na integrację wybranych narzędzi w eden zwarty i funkcjonalny ekosystem. Ułatwia to utrzymanie sklepu online oraz optymalne zarządzanie jego zasobami. Jednocześnie redukuje czas związany z tym procesem oraz minimalizuje ryzyko ewentualnych błędów. Lepsze zarządzenie sklepem online pozwala na redukcję związanych z tym kosztów oraz poprawę rentowności biznesu. To obszar, którego nie wolno pominąć w kontekście zwiększania dochodów w e-commerce.
7. Pogłębiona analiza konkurencji i trendów rynkowych
Każdy przedsiębiorca powinie na bieżąco śledzić rynek i poczynania swoich konkurentów. Wszystko po to, aby wyłapać nienaturalne zachowania oraz przygotować się na to, co zamierzają inne firmy. Dzięki temu można je wyprzedzić lub przygotować gospodarczy kontratak. W analizie konkurencji i trendów rynkowych pomagają zaawansowane algorytmy AI. Obecnie na rynku dostępne są już pierwsze narzędzia, w tym m.in. Alli AI czy też Brand24. Ta ostatnia firma to polska marka, która umożliwia śledzenie widoczności firm w sieci oraz liczby wzmianek na jej temat. Pomaga to w ocenie efektów działań marketingowych i wizerunkowych oraz wspomaga decyzje strategiczne w przedsiębiorstwie w tym to, na jakie cele powinny być ukierunkowane kolejne działania. Pogłębiona analiza konkurencji, trendów rynkowych, a także sytuacji własnego biznesu z wykorzystaniem AI to nieocenione wsparcie. Pozwala to na zaoszczędzenie cennego czasu oraz na wyciągnięcie jeszcze trafniejszych wniosków.
8. Trafniejsze prognozy i budowanie dobrej strategii biznesowej
Narzędzia AI są nieocenionym wsparcie w procesie prognozowania trendów. Jest związane z tym, że są w stanie w czasie rzeczywistym prowadzić pogłębioną analitykę na podstawie dużych ilości danych. Obejmuje to zarówno dane historyczne, jak i te pozyskiwane obecnie. Dzięki temu z odpowiednim wyprzedzeniem można przewidzieć zmiany rynkowe oraz ewoluujące potrzeby klientów. Ułatwia to dostosowanie się do zmieniających się realiów i utrzymanie wysokiej rentowności biznesu. Ma to duże znaczenie w kontekście sklepów internetowych. Potrzeby klientów się zmieniają. Wybrane produkty są sezonowe. Im lepiej na to zareagujesz, tym więcej produktów sprzedaż. To klucz do tego, aby budować swoją pozycję i zadbać o rentowność biznesu. Trafne prognozowanie ułatwia przygotowanie, a następnie realizację strategii biznesowej. Oczywiście w dynamicznie zmieniającym się świecie trudno o budowanie długofalowej strategii, jednak narzędzia AI znacznie to ułatwiają. Pamiętaj jednak o tym, aby trzymać rękę na pulsie i odpowiednio reagować w sytuacjach niespodziewanych, aby zażegnać ewentualne kryzysy i budować zaufanie wśród swoich klientów.
9. AI jako wsparcie w procesie zakupowym
Obecnie sztuczna inteligencja umiejętnie wykorzystywana jest m.in. w procesie zakupowym, gdzie prowadzi klienta przez całą ścieżkę. Dotyczy to m.in. doboru treści i charakteru komunikacji w zależności od tego, na jakim etapie kontaktu z marką jest konsument i jak wygląda jego dotychczasowa historia. Wszystko po to, aby poprowadzić klienta do momentu, w którym jest w stanie dokonać zakupu Twojego produktu. AI może być stosowane również jako wsparcie w samym procesie doboru produktu i finalizacji transakcji, gdzie wskazuje klientom na kolejne kroki do wykonania. Takie uproszczenie przyspiesza transakcję, oszczędzając czas konsumenta oraz korzystnie wpływając na poziom jego zadowolenia ze świadczonych przez sklep usług.
10. Analiza opinii klientów
Dziesiątym sposobem na zwiększenie sprzedaży w e-commerce przy użyciu AI jest analiza opinii i feedbacku klientów. Nowoczesne narzędzia oparte o NLP są w stanie w krótkim czasie analizować setki czy też tysiące opinii o produkcie lub danym sklepie online. Dotyczy to m.in. ocen w Google, ocen na platformach sprzedażowych czy też komentarzy w social media. Na tej podstawie można wyselekcjonować najczęściej pojawiające się zarzuty i w miarę możliwości to poprawić. Negatywne opinie mogą wskazywać m.in. na:
- słabą jakość produktu;
- słabą jakość obsługi klienta;
- długi czas oczekiwania na produkt;
- i inne.
W obszarze zbierania opinii od klientów można wykorzystać też voicebota, który automatycznie będzie dzwonił do klientów i badał ich satysfakcję. Dzięki temu jeszcze więcej dowiesz się o swojej grupie docelowej, swoich produktach, a także sprawisz, że klienci będą jeszcze lepiej zaopiekowani. Pod tym kątem daje to wiele korzyści. Potencjał dostrzegają wielkie marki, czego przykładem jest m.in. firma odzieżowa LPP, która na co dzień korzysta z AI w procesie zbierania informacji od klientów. Im więcej wiesz na ten temat, tym łatwiej poprawić jakość produktów czy też obsługi klienta i procesów logistycznych. To wszystko ma przełożenie na poziom sprzedaży w sklepach online.
Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce wspólnie z EasyCall?
Wiesz już, w jaki sposób AI może być wykorzystywana do budowania pozycji i wzrostu sprzedaży w sektorze e-commerce. Wybrane rozwiązania możesz wdrożyć z naszymi specjalistami. Jako EasyCall oferujemy wysokiej jakości narzędzia komunikacyjne w postaci voicebotów i chatbotów. Przygotowaliśmy również system obsługi klienta EasyCall CC. Chcesz wiedzieć więcej i sprawdzić, jak możesz wykorzystać je w swoim biznesie? Skontaktuj się z naszym ekspertem, a ten dokładnie zapozna się z Twoimi potrzebami oraz zaproponuje rekomendowane narzędzie. Poprowadzimy Cię przez cały proces wdrożeniowy. Razem z nami wejdziesz z biznesem e-commerce na jeszcze wyższy poziom.