Jak wystawiać recepty online?

Jak wystawiać recepty online?

Obowiązek wystawiania recept online wszedł w życie w Polsce dokładnie 8 stycznia 2020 roku. Od tego czasu lekarze mają obowiązek wystawiania e-recept, a pacjent posługiwania się nimi w aptece przy zakupie leków. W tym artykule przygotowaliśmy dla Ciebie podstawowe informacje na temat tego, jak wystawiać recepty online oraz w jaki sposób pacjent może je zamawiać.

Czym są e-recepty?

Elektroniczna recepta to cyfrowy zamiennik dla tradycyjnej, papierowej recepty. W praktyce oznacza to, że dzięki niej można wygodnie wykupić leki w dowolnej aptece. E-recepta zawiera podstawowe informacje, w tym:

  • dane pacjenta wraz z numerem PESEL,
  • kod e-recepty,
  • numer recepty,
  • termin ważności,
  • nazwa leku i liczba opakowań,
  • sposób dawkowania,
  • dane lekarza wystawiającego,
  • informacje o ewentualnej refundacji.

To wygodne rozwiązanie, ponieważ e-receptę można otrzymać w trakcie teleporady i nie ma konieczności odbywania wizyty w stacjonarnym gabinecie. W ten sposób oszczędza się czas oraz przyspiesza cały proces. Ponadto historia recept widoczna jest w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP), do którego pacjent ma dostęp w dowolnym momencie. Dodatkowym atutem e-recept jest to, że nie można ich zgubić ani podrobić. W jednej chwili można zalogować się na IKP i sprawdzić kod dokumentu lub poprosić o jego wysyłkę w wiadomości SMS.

Wystawienie recepty online przez lekarza przez platformę e-zdrowie – krok po kroku

Jak wystawić receptę online? Z perspektywy lekarza procedura jest bardzo prosta. Ten musi podłączyć się do systemu P1. Odpowiada za to placówka medyczna lub specjalista prowadzący indywidualny gabinet. Następnie należy przejść do modułu e-recepty. Po odbyciu konsultacji medycznej lekarz wybiera lek lub leki i umieszcza je na recepcie. Następnie podpisuje ją za pomocą wybranego narzędzia do walidacji elektronicznej. W dużym skrócie cały ten proces składa się z takich kroków:

  1. Połączenie z Systemem P1.
  2. Przejście do modułu e-recepty (może wymagać dodatkowej aktualizacji).
  3. Wybór leków na e-receptę.
  4. Podpisanie e-recepty za pomocą: certyfikatu ZUS, Profilu Zaufanego, Kwalifikowanego Podpisu Elektronicznego.
  5. Przekazanie pacjentowi kodu recepty online lub wydruku PDF.


Porozmawiaj z naszym specjalistą



Wystawienie recepty online przez lekarza przez aplikację gabinet.gov.pl – krok po kroku

E-recepta może zostać wystawiona również za pomocą aplikacji https://gabinet.gov.pl/. To alternatywa dla systemu e-zdrowie. Lekarz loguje się do portalu za pomocą: Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej lub e-dowodu. Następnie musi:

  1. Zalogować się jako lekarz i wybrać placówkę medyczną, w której wystawia się e-receptę.
  2. Dodać pacjenta do systemu poprzez wyszukiwarkę numerów PESEL.
  3. Wystawić receptę online, w której wpisuje się nazwę leku, dawkowanie oraz dodatkowe wskazania.
  4. Podpisać e-receptę za pomocą: certyfikatu ZUS, kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub Profilu Zaufanego.
  5. Zatwierdzić wystawioną e-receptę.
  6. Podać pacjentowi czterocyfrowy kod dostępu do recepty online lub wydruk w formacie PDF.

Otrzymaną e-receptę pacjent może zrealizować w dowolnej aptece. Wystarczy lekarzowi podać numer PESEL oraz kod recepty online.

Jak pacjent może zamówić e-receptę?

Wiesz już, jak lekarz może wystawić e-receptę. Sprawdźmy, czy pacjent może złożyć online zamówienie na wybrane przez siebie leki. Okazuje się, że tak. W przypadku chorób przewlekłych i długotrwałego przyjmowania leków, pacjent może złożyć zamówienie na przedłużenie recepty. W tym celu wystarczy wejść na portal http://pacjent.gov.pl/, zalogować się do aplikacji mojeIKP, skontaktować się telefonicznie z lekarzem, elektroniczną rejestracją pacjentów lub skorzystać z wizyty w gabinecie. Przepisanie innych leków wymaga odbycia wizyty lekarskiej lub teleporady. Wszystko po to, aby zachować najwyższy standard w ramach prowadzonej opieki zdrowotnej. Lekarz powinien mieć pełną kontrolę nad tym, jakie preparatu przyjmuje pacjent. Wszelkie wątpliwości w tym zakresie należy z nim skonsultować.

Chcesz wdrożyć voicebota medycznego, który może zoptymalizować proces składania zamówień na receptę przez pacjentów? Jako EasyCall specjalizujemy się w tym obszarze. Dokładnie zapoznamy się ze specyfiką Twojej placówki medycznej, skalą jej działalności oraz potrzebami. Na tej podstawie przygotujemy dedykowaną ofertę współpracy. Już teraz dołącz do grona naszych klientów z branży medycznej. Wśród nich są już m.in.: Szpital Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Krakowie, Omega Medical Clinics czy Medica Kielce.