Jak wystawiać recepty online?

Jak wystawiać recepty online?
Obowiązek wystawiania recept online wszedł w życie w Polsce dokładnie 8 stycznia 2020 roku. Od tego czasu lekarze mają obowiązek wystawiania e-recept, a pacjent posługiwania się nimi w aptece przy zakupie leków. W tym artykule przygotowaliśmy dla Ciebie podstawowe informacje na temat tego, jak wystawiać recepty online oraz w jaki sposób pacjent może je zamawiać.
Czym są e-recepty?
Elektroniczna recepta to cyfrowy zamiennik dla tradycyjnej, papierowej recepty. W praktyce oznacza to, że dzięki niej można wygodnie wykupić leki w dowolnej aptece. E-recepta zawiera podstawowe informacje, w tym:
- dane pacjenta wraz z numerem PESEL,
- kod e-recepty,
- numer recepty,
- termin ważności,
- nazwa leku i liczba opakowań,
- sposób dawkowania,
- dane lekarza wystawiającego,
- informacje o ewentualnej refundacji.
To wygodne rozwiązanie, ponieważ e-receptę można otrzymać w trakcie teleporady i nie ma konieczności odbywania wizyty w stacjonarnym gabinecie. W ten sposób oszczędza się czas oraz przyspiesza cały proces. Ponadto historia recept widoczna jest w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP), do którego pacjent ma dostęp w dowolnym momencie. Dodatkowym atutem e-recept jest to, że nie można ich zgubić ani podrobić. W jednej chwili można zalogować się na IKP i sprawdzić kod dokumentu lub poprosić o jego wysyłkę w wiadomości SMS.
Wystawienie recepty online przez lekarza przez platformę e-zdrowie – krok po kroku
Jak wystawić receptę online? Z perspektywy lekarza procedura jest bardzo prosta. Ten musi podłączyć się do systemu P1. Odpowiada za to placówka medyczna lub specjalista prowadzący indywidualny gabinet. Następnie należy przejść do modułu e-recepty. Po odbyciu konsultacji medycznej lekarz wybiera lek lub leki i umieszcza je na recepcie. Następnie podpisuje ją za pomocą wybranego narzędzia do walidacji elektronicznej. W dużym skrócie cały ten proces składa się z takich kroków:
- Połączenie z Systemem P1.
- Przejście do modułu e-recepty (może wymagać dodatkowej aktualizacji).
- Wybór leków na e-receptę.
- Podpisanie e-recepty za pomocą: certyfikatu ZUS, Profilu Zaufanego, Kwalifikowanego Podpisu Elektronicznego.
- Przekazanie pacjentowi kodu recepty online lub wydruku PDF.
Porozmawiaj z naszym specjalistą
Wystawienie recepty online przez lekarza przez aplikację gabinet.gov.pl – krok po kroku
E-recepta może zostać wystawiona również za pomocą aplikacji https://gabinet.gov.pl/. To alternatywa dla systemu e-zdrowie. Lekarz loguje się do portalu za pomocą: Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej lub e-dowodu. Następnie musi:
- Zalogować się jako lekarz i wybrać placówkę medyczną, w której wystawia się e-receptę.
- Dodać pacjenta do systemu poprzez wyszukiwarkę numerów PESEL.
- Wystawić receptę online, w której wpisuje się nazwę leku, dawkowanie oraz dodatkowe wskazania.
- Podpisać e-receptę za pomocą: certyfikatu ZUS, kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub Profilu Zaufanego.
- Zatwierdzić wystawioną e-receptę.
- Podać pacjentowi czterocyfrowy kod dostępu do recepty online lub wydruk w formacie PDF.
Otrzymaną e-receptę pacjent może zrealizować w dowolnej aptece. Wystarczy lekarzowi podać numer PESEL oraz kod recepty online.
Jak pacjent może zamówić e-receptę?
Wiesz już, jak lekarz może wystawić e-receptę. Sprawdźmy, czy pacjent może złożyć online zamówienie na wybrane przez siebie leki. Okazuje się, że tak. W przypadku chorób przewlekłych i długotrwałego przyjmowania leków, pacjent może złożyć zamówienie na przedłużenie recepty. W tym celu wystarczy wejść na portal http://pacjent.gov.pl/, zalogować się do aplikacji mojeIKP, skontaktować się telefonicznie z lekarzem, elektroniczną rejestracją pacjentów lub skorzystać z wizyty w gabinecie. Przepisanie innych leków wymaga odbycia wizyty lekarskiej lub teleporady. Wszystko po to, aby zachować najwyższy standard w ramach prowadzonej opieki zdrowotnej. Lekarz powinien mieć pełną kontrolę nad tym, jakie preparatu przyjmuje pacjent. Wszelkie wątpliwości w tym zakresie należy z nim skonsultować.
Chcesz wdrożyć voicebota medycznego, który może zoptymalizować proces składania zamówień na receptę przez pacjentów? Jako EasyCall specjalizujemy się w tym obszarze. Dokładnie zapoznamy się ze specyfiką Twojej placówki medycznej, skalą jej działalności oraz potrzebami. Na tej podstawie przygotujemy dedykowaną ofertę współpracy. Już teraz dołącz do grona naszych klientów z branży medycznej. Wśród nich są już m.in.: Szpital Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Krakowie, Omega Medical Clinics czy Medica Kielce.